lördag 10 september 2011

Varmt välkomnande

Vi lämnade ett blött Sverige och förväntade oss detsamma i New York, men där hade vädret struntat i prognosen och plockat fram solen i stället. Så nu har vi haft Medelhavstemperaturer i två dagar - på ont och gott.

Från flygplatsen i Newark tog vi en taxi till hotellet. Föraren var en muslimsk kvinna med koranen på instrumentbrädan och passagerarsätet fram belamrat med kuddar, väskor och en stickad kofta, som hon försökte få att ligga kvar. Hon försökte också få kontakt med någon på telefon, vilket innebar ett knappande på densamma, medan hon kastade sig mellan filerna. Vi undrade om vi skulle komma fram helskinnade, men det gjorde vi.
Hotellet  lever upp till våra förväntningar. Vi har ett stort rum, som är kombinerat sovrum och vardagsrum, med stor dubbelsäng, skrivbord och soffa med soffbord. Till detta kommer ett stort badrum och ett litet kök med diskmaskin, kylskåp, frys, spis, mikro och ett litet köksbord. Vad mer kan man begära? Hotellet ligger på New Jerseysidan av Hudson River, så vi måste ta oss över floden med buss eller färja. I nuläget är färjan att föredra pga alla polisinsatser på broar och i tunnlar. För att inte tala om centrala och södra Manhattan.

Vi kom fram på eftermiddagen amerikansk tid. Vi fick vänta en stund på att få vårt rum. Därefter gick åkte vi med hotellets shuttleservice till en närbelägen restaurang som heter The Crab House.
 Den låg fint nere vid vattnet.
 Mats fotar norra Manhattan, där en stor kyrka sticker upp ur grönskan.
Några fiskare diskuterar dagens resultat.

Den här mannen tog sig en siestatupplur i värmen.

Välkomnande skylt innanför entrén.

Min rätt - kokospanerade räkor med pommes frites och blå kongo och sötpotatischips. Till det en dippsås av apelsinmarmelad och kreolsk senap. Gott!

Mats åt krabbkaka, räkor och en pasta med fisk i. Gott! Till dessert delade vi på en cheesecake, som vi fick alldeles gratis. Vi blev också VIP-behandlade av personalen, bara för att hotellet ringt och bokat in oss. Vi fick t o m en skylt på bordet som det stod VIP på. Alla kom och frågade om vi hade det bra. Ja, t o m kocken kom ut och frågade om vi tyckte om maten. Som pricken över i, fick vi också varsin matsedel som minne. Överst hade de tryckt att det var ett minne till Wytteman's party. Nästan rätt i alla fall. ;)
Vi satt ute och åt. Plötsligt dök det upp ett par damer, som packade upp varsin campingstol. Sedan tog den ena kvinnan fram en drake och började leka med den. Snart hade hon fått både ett par barn och deras mamma intresserade, liksom den unge man, som på bilden håller i linan. Härligt att följa.

Efter middagen besökte vi en mataffär och handlade lite dricka till rummet. Vilka bakverk de hade där! Vi fascinerades också av förpackningar med färdigskurna grönsaker/rotsaker som låg packade tillsammans med dippsås.

Åter på hotellet, så blev det inte mycket mer än tömning av kameran, innan vi stöp i säng. Då var klockan ungefär halv tio här, medan den var halv 4 på morgonen hemma. Vi somnade fort, kan jag lova.

Vad som hände dag två återkommer jag med. Ha det så gott alla hemma i Svedala!