söndag 11 september 2011

Lower Manhattan

Vi vaknade tidigt första dagen. Mats klädde sig och gick ner till hotellets datorer (vi köpte en adapter på Arlanda, men den funkade inte med jordade kontakter) före 6:00. 20 minuter senare satt vi vid frukostbordet och testade både det ena och det andra, som waffles t ex. Det bästa var nog de fräscha melonbitarna och grapefrukten.

En timme senare lämnade vi hotellet med shuttlebilen och for iväg till färjeläget. Vi tänker inte åka genom tunnel eller över bro förrän hotbilden är över. Det är så många poliskontroller där, att resan tar lång tid, har vi förstått. Färjan är dyrare än bussen, men en vänlig amerikan visade oss att det på Manhattansidan fanns flera gratisbussar att ta till olika ställen på Manhattan.
Den vänlige mannen berättade också att Hudson River aldrig varit så brunt, något vi också funderat över. Vår gissning visade sig vara rätt, det beror på Irénes framfart. Lervatten och en massa ris och kvistar har förts ner med floden, och ännu har inte leran kommit till ro på bottnen.
Med bussens hjälp kom vi till området kring Time Square, reklamens Mecka. Överallt, både högt och lågt, blinkar det och rullar det på husväggarna.
Inte ens tomten har semester så här års. ;)
Vårt första ärende var att hämta ut våra New Yorkpass, som vi beställt hemma. Med dem i handen traskade vi sen iväg till en Hop On Hop Off- buss. Efter ett kortare varv klev vi av vid Empire State Building.

Där var det lika hård kontroll som på en flygplats. Sedan bar det av uppåt till 87:e våningen, om jag kommer ihåg rätt. Det var mycket folk på plats fast klockan bara var lite över tio. Man fick kila in sig mellan folk, eller vänta ut dem för att få en plats vid räcket. Vilken utsikt!
Strykjärnet - Flat Iron
Chrysler Building
Långt, mycket långt, ner till marken!
Mats, en höjdare ;)
Vi fortsatte sen resan på en annan buss ner till Battery Park. Vi åkte genom  bl a Hell's Kitchen (visste inte att det var en stadsdel), Little Italy, NOHO och SOHO. Framför den lilla kyrkan som ligger nära World Trade Center, och som många besökte i samband med 11/9-dagen, hänger människor upp vita band till minne av dagen.
I Battery Park har man ställt upp minnesflaggor - en per person som dog.
Varje nation, som hade medborgare som miste livet, hedrades också med sin egen flagga. Svårt att fatta att det var så många som dog.
Målet med vår tripp till Battery Park, var att ta båten ut till Frihetsgudinnan. Det gick fort att lösa ut biljetter med våra pass, men sen återstod en lång kö ut till båten. En som jobbade där tyckte dock att den var kort, Vissa dagar kunde kön ta ett par timmar, medan vi nog bara skulle behöva vänta i 20 minuter. I stekande solsken (det var väldigt varmt igår) stod vi sedan i den långsamt framåtskridande kön. På vägen passerade vi detta minnesmärke av några handelssjömän i nöd. För att komma ombord, fick vi genomgå nästa "flygplats"scanning. Här är det noga med kontroller av förklarliga skäl.
Så småningom kom vi i alla fall ombord och resan ut till Frihetsgudinnan och Ellis Island startade. Vi bestämde oss snabbt för att stanna kvar på båten, för vi hade fått nog av att köa i värmen. Vi kom ju i alla fall nära nog för att njuta av anblicken av denna resliga dam.
Här står hon med Manhattans skyline i bakgrunden.
Efter resan blev det hamburgare. Stor och god!
Vi hittade en plats i skuggan och njöt av utsikten. Sedan vandrade vi vidare utmed den östra stranden. Gick och gick - jag mer eller mindre stapplade fram. Mina höfter krampar och det är svårt att gå längre sträckor. Gå en bit, vila, gå en bit, vila. Stackars Mats! Men han står ut, tack och lov! Vårt mål var nu ett shoppingcenter vid Pir 17, för där skulle det finnas en julaffär.
Där låg också denna clipper, ett fartyg, som skapats som en kopia av ett gammalt skepp, men nu med järnskrov. Det fungerar som ett sightseeingskepp för turister. Vem vet, vi kanske tar oss en tur med det. På kajen finns det ett antal marknadsstånd med ditten och datten. Mats köpte sig en keps. Inne i shoppingcentret, the mall, hittade vi julbutiken på andra våningen. Den var stor! Mycket blingbling och en hel del fina saker. Vi köpte oss en målad juldörr med år och New York målat på den. Det är en souvenir för oss, det! ;)
Sedan ställde vi oss åter i kö, för att vänta på en hop on hop off-buss. Den dröjde, så vi bestämde oss för att ta en water taxi i stället. Med den kunde vi ta oss till piren intill vår färjepir. Härligt med mer tid på vattnet!
Ni ser hur brunt vattnet är.

Väl tillbaka till hotellet skildes våra vägar åt. Efter tolv timmar i gång, gick jag upp på rummet för att vila fötterna och höfterna, medan Mats fortsatte till affärscentret en bit bort. Där lyckades han hitta en adapter, så att vi kunde hålla datorn igång. Toppen! Lite senare gick vi ut till en grekisk restaurang i närheten och åt middag. Den var så riklig att vi fick med oss en doggybag hem. De resterna har vi satt i oss i kväll. Vad vi gjort idag? Det får ni kanske veta i morgon. ;)